أمثال شعبية

أفضل أمثال شعبية عن الغدر والخيانة

أمثال شعبية عن الغدر

أهم الأمثال عن غدر الصحاب وخيانة الحبيب 

 

الغدر والخيانة من الأمور الغير محبب بها أبداً بين الناس، وهنا جمعت لكم في هذا أمثال عن الخيانة والغدر، عبر عن الغدر والخيانة الغدر والخيانة من الامور الصعبة علي الانسان فهو يفقد الكثير من الثقة والتركيز هناك مثل شعبي شهير يقول “ الخيانة تنشأ من الثقة.

 

أليك أكثر الأمثال الشعبية المشهورة عن الغدر 

 

  • العطاء دون طلب يكون أعظم والمحب دون تردد تكون أروع و الصد اقت دون مصا لح تكون أصدق
  • رأيت الناس كيف تخون ورأيت الكلاب كيف تصون زادت معرفتي للإنسان زاد إحرامي للكلاب
  • إذا أردت أن تشرب ماء صافيا لا تخلطه بالأوساخ فأنت المتضرر الوحيد
  • غلوو سعر الكلاب علشان بقت أوفا من الصحاب 
  • أنت فاجر وأنا غلبان بس وقت الجد انا راجل وأنت جبان 
  • الجدع جدع لو حالة على قدة والأصيل أصيل لو الزمن هده
  • ناس بتريح ناس على حساب نفسها وناس بتتعب ناس مايهمها غير نفسها وناس بتحس بناس وتنسى نفسها وناس معندهاش إحساس إلا بنفسها 
  • زي ما فى سوس فى الضروس برضو فى سوس فى النفوس
  • مفيش حد بيسند حد كله بيخلع وقت الجد 
  • فى ناس عاملة زى عقب السيجارة لازم تدوسها بالجزمة علشان متولعش

أمثال شعبية عن غدر الصحاب  

  • قبل ما تتكلم عن عيوب الناس ابقى خد لفه على نفسك الأول
  • العتاب شرف مش أي حد يستحقه
  • الحاسد عمره ما يحبك ولو كان فى كلامه حلاوة الوش فى الوش يضحك وفى الضهر غدر وعداوة
  • وانا هتعب نفسي ليه! اللي عايز يبعد يبعد ، واللي عايز يقرب يقرب ، لا وجودهم هيزودني ولا غيابهم هينقصني
  • الحسد مش مرتبط بالماديات »في ناس لما بتشوفك محبوب بتمرض
  • ربنا يكفينا شر الناس اللى من قدامنا بريئة ومن ورانا حريقة 
  • قالت ستي الميت عمره ما بيقوم و صاحب المصلحة مستحيل يدوم و قليل الاصل ما عليه لوم
  • المثل بيقول ، ضربة بالمرزبة ولا عشرة بالشاكوش
  • صاحب جدور القصب وأبعد عن الزعازيع عرق الرجوله عصب عمر الأصيل ما يبيع كلمه وقالوها
    العرب بلسان وشعر بديع بيت العويل لو دهب ميجبش غير جرابيع

أمثال شعبية عن قليل الأصل  

  • الي يعاشر التعابين لازم يكون حاوي 
  • مش كل من طبطب عليك حاسس بهمومك.. مش يمكن إيده مبلوله وبيمسحها ف هدومك!
  • احفظ شكل اللى باعك واعرف عملك ايه بكرة الايام تذله وتعمل مزاد عليه
  • تديني وردة أديك فله تبيعني أبيعك وأكسر وراك قله
  • الى إفتكرناه من الناس العزيز: طلع ميسواش بريزه.
  • اللي يعوز منك مصلحة يعملك في الحر مروحه
  • في ناس زى القهوة دلقهم خير
  • زعل ولاد الأصول صمت، وزعل العرر تلقيح “
  • لا تعاتب انسان لا يسال عليك. بل عاتب نفسك لأنك تفكر فيه
  • اللى تديه عينية يتمر د عليك واللى تحطه تحت رجليك يبقى ذي الخاتم في إيديك
  • قليل الأصل مايجيش بالعتاب ابعد عنه ده الاصل غلاب
  • اللى يستنالك تلكيكه أمسحه أنت بأستيكه
  • عملنا و مطمرش وأهى غلطة ومتكررش
  • لوالكلب كان شاف ديله مكنش اتكلم علي سيده
  • لا يهمني من يتكلم وراء ظهري يكفيني أنه يخرس عندما يراني
  • لدغ العقا رب أهون من غد ر القرايب
  • خلع السنان .. ولا صحبة الجبان وخلع الضروس .. ولا صحبة الموكوس
  • الناس الخايبة .. حبال دايبة المتغطى بيهم عريان والمتعلق بيهم .. غرقان
  • بيت الكرم محترم ولو مبني دور واحد وبيت الجعان فدان مايسعش نفر واحد
  • لو كلمة آسف هترجع اللي فات كانت كلمن البقاء لله رجعت اللي مات
  • إن كنتوا نسيتوا اللى جرا هاتو الدفاتر تتقرا
  • العيش أرخص حاجه فى الفرن والملم أرخص حاجه عند البقال والاتنين أغلى حاجه عند ولاد الأصول
  • داري الوجع جواك واضحك وركب وش كل الى أشتكي للناس مسمعش غير معلش 
  • فى الزمن ده لو محتاج ايد تدفيك امسك ايدك التانية
  • احنا فى زمن اللى تديله عينيك يطمع فى حواجبك
  • لا تعط أحدا أكنر من حجمه فـ النبات يموت من كثرة الماء … !
  • قالوا قديما حط كلب ليحمي دارك وقط لياكل فارك ولا تعط بني أدم أسرارك
  • اه يا زمن فيك الغلطان هو الي زعلان

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى